Koplampen zijn tegenwoordig niet meer van glas maar van transparante kunststof.
Het nadeel hiervan is dat het kunststof na verloop van tijd verweert oxideert, dof, geel, mat of ondoorzichtig wordt.
Ook is kunststof gevoeliger voor schade, krassen en steenslag.
Bijna alle type auto's hebben dit probleem, van een dure Mercedes E-klasse of BMW 5-serie tot een Fiat Punto of Nissan Micra. De hoofdoorzaak is blootstelling aan UV-straling die afkomstig is van de zon. Dat verklaart ook dat het dof worden vrijwel altijd aan de bovenkant van de lamp begint. Als de auto altijd buiten staat begint het verouderingsproces als hij tussen de 7 en 10 jaar oud is.
Daarom is het van groot belang dat de koplamp na de behandeling voorzien wordt van een bescherming in de vorm van een UV-werende polymeersealant. Er wordt geen blanke lak aangebracht omdat lak na verloop van tijd loslaat van het oppervlak en er volgens de APK-eisen geen lak of folie op een lamp aangebracht mag zijn.
Andere invloeden die ook meewerken aan het verweringsproces zijn pekel, zure regen, steenslag en de wasstraat. De bovenste laag van het kunststof veranderd van structuur, daarom is polijsten alleen geen oplossing. De laag moet permanent verwijderd worden om echt van het probleem af te komen.
©2021 Copyright Oetse Holtman. Alle Rechten Voorbehouden. Alle afbeeldingen zijn eigendom van koplampalsnieuw.nl